Raport roczny 2022 | 27/03/2023
109
Oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego
Komitet Audytu
Główne założenia opracowanej polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania
Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Rada Nadzorcza, działając na podstawie rekomendacji Komitetu
Audytu.
Komitet Audytu podczas przygotowywania rekomendacji oraz Rada Nadzorcza podczas dokonywania
finalnego wyboru podmiotu uprawnionego do badania, kierują się następującymi wytycznymi:
Wybór firmy audytorskiej dokonywany w odpowiednim terminie tak, aby termin badania i wydania
sprawozdania z badania nie kolidował z terminarzem przekazywania sprawozdań finansowych Spółki
i Grupy Kapitałowej do publicznej wiadomości;
Rada Nadzorcza, przy dokonywaniu wyboru zwraca szczególną uwagę na konieczność zachowania
niezależności firmy audytorskiej i biegłego rewidenta;
Podczas analizy ofert Rada Nadzorcza i Komitet Audytu biorą pod uwagę także takie parametry jak:
cena, oraz dotychczasowe doświadczenie podmiotu w badaniu sprawozdań finansowych jednostek
zainteresowania publicznego, w tym spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych
w Warszawie S.A.,
Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem wymaganej przepisami prawa zasady rotacji
firmy audytorskiej i kluczowego biegłego rewidenta;
Pierwsza umowa o badanie sprawozdania finansowego jest zawierana z firmą audytorską na okres nie
krótszy niż 2 lata, z uwzględnieniem wynikających z przepisów prawa zasad rotacji firmy audytorskiej
i kluczowego biegłego rewidenta;
Uzasadnienie dla dokonanego wyboru firmy audytorskiej Rada Nadzorcza przesyła do wiadomości organu
zatwierdzającego sprawozdanie finansowe.
Główne założenia polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez
podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych
usług niebędących badaniem
Biegły rewident lub firma audytorska przeprowadzająca ustawowe badania sprawozdań Spółki
i skonsolidowanych sprawozdań Grupy Kapitałowej ani żaden z członków sieci, do której należy biegły
rewident lub firma audytorska, nie mogą świadczyć bezpośrednio ani pośrednio na rzecz badanej
jednostki, jej jednostki dominującej ani jednostek przez nią kontrolowanych żadnych usług zabronionych
w rozumieniu art. 5 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia nr 537/2014 oraz innych usług niebędących
czynnościami rewizji finansowej, za wyjątkiem usług dozwolonych, którymi są:
• usługi przeprowadzania procedur należytej staranności (due dilligence) w zakresie kondycji
ekonomiczno – finansowej;
• usługi wydawania listów poświadczających - wykonywane w związku z prospektem emisyjnym
badanej jednostki, przeprowadzane zgodnie z krajowym standardem usług pokrewnych i polegające
na przeprowadzeniu uzgodnionych procedur;
• usługi atestacyjne w zakresie informacji finansowych pro-forma zamieszczane w prospekcie
emisyjnym badanej jednostki;
• badanie historycznych informacji finansowych do prospektu, o którym mowa w rozporządzeniu
Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonującym dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w prospektach emisyjnych oraz formy,
włączenia przez odniesienie i publikacji takich prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania
reklam;
• weryfikacja pakietów konsolidacyjnych;
• potwierdzenia spełnienia warunków zawartych umów kredytowych na podstawie analizy informacji
finansowych pochodzących ze zbadanych przez daną firmę audytorską sprawozdań finansowych;
• usługi atestacyjne w zakresie sprawozdawczości finansowej dotyczącej ładu korporacyjnego,
zarządzania ryzykiem oraz społecznej odpowiedzialności biznesu;
• usługi polegające na ocenie zgodności informacji ujawnianych przez instytucje finansowe
i firmy inwestycyjne z wymogami w zakresie ujawniania informacji dotyczących adekwatności
kapitałowej oraz zmiennych składników wynagrodzeń;
• poświadczenia dotyczące sprawozdań lub innych informacji finansowych przeznaczonych
dla organów nadzoru, Rady Nadzorczej lub innego organu nadzorczego spółki lub właścicieli,
wykraczające poza zakres badania ustawowego i mające pomóc tym organom w wypełnianiu ich
ustawowych obowiązków
Świadczenie usług, o których mowa powyżej, jest możliwe jedynie w zakresie niezwiązanym
z polityką podatkową badanej jednostki, po przeprowadzeniu przez Komitet Audytu oceny zagrożeń
i zabezpieczeń niezależności, o której mowa w art. 69-73 Ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych
rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym.