Komitet Audytu
Główne założenia opracowanej polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia
badania
Wyboru firmy audytorskiej dokonuje Rada Nadzorcza, działając na podstawie rekomendacji
Komitetu Audytu.
Komitet Audytu podczas przygotowywania rekomendacji oraz Rada Nadzorcza podczas
dokonywania finalnego wyboru podmiotu uprawnionego do badania, kierują się następującymi
wytycznymi:
Wybór firmy audytorskiej dokonywany w odpowiednim terminie tak, aby termin badania i wydania
sprawozdania z badania nie kolidował z terminarzem przekazywania sprawozdań finansowych
Spółki i Grupy Kapitałowej do publicznej wiadomości;
Rada Nadzorcza, przy dokonywaniu wyboru zwraca szczególną uwagę na konieczność
zachowania niezależności firmy audytorskiej i biegłego rewidenta;
Podczas analizy ofert Rada Nadzorcza i Komitet Audytu biorą pod uwagę także takie parametry
jak: cena, oraz dotychczasowe doświadczenie podmiotu w badaniu sprawozdań finansowych
jednostek zainteresowania publicznego, w tym spółek notowanych na Giełdzie Papierów
Wartościowych w Warszawie S.A.,
Wybór firmy audytorskiej dokonywany jest z uwzględnieniem wymaganej przepisami prawa zasady
rotacji firmy audytorskiej i kluczowego biegłego rewidenta;
Pierwsza umowa o badanie sprawozdania finansowego jest zawierana z firmą audytorską na okres
nie krótszy niż 2 lata, z uwzględnieniem wynikających z przepisów prawa zasad rotacji firmy
audytorskiej i kluczowego biegłego rewidenta;
Uzasadnienie dla dokonanego wyboru firmy audytorskiej Rada Nadzorcza przesyła do wiadomości
organu zatwierdzającego sprawozdanie finansowe.
Główne założenia polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą
badanie, podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz członka sieci firmy
audytorskiej dozwolonych usług niebędących badaniem
Biegły rewident lub firma audytorska przeprowadzająca ustawowe badania sprawozdań
Spółki i skonsolidowanych sprawozdań Grupy Kapitałowej ani żaden z członków sieci, do
której należy biegły rewident lub firma audytorska, nie mogą świadczyć bezpośrednio ani
pośrednio na rzecz badanej jednostki, jej jednostki dominującej ani jednostek przez nią
kontrolowanych żadnych usług zabronionych w rozumieniu art. 5 ust. 1 akapit drugi
rozporządzenia nr 537/2014 oraz innych usług niebędących czynnościami rewizji
finansowej, za wyjątkiem usług dozwolonych, którymi są:
• usługi przeprowadzania procedur należytej staranności (due dilligence) w zakresie kondycji
ekonomiczno – finansowej;
• usługi wydawania listów poświadczających - wykonywane w związku z prospektem
emisyjnym badanej jednostki, przeprowadzane zgodnie z krajowym standardem usług
pokrewnych i polegające na przeprowadzeniu uzgodnionych procedur;
• usługi atestacyjne w zakresie informacji finansowych pro-forma zamieszczane
w prospekcie emisyjnym badanej jednostki;
• badanie historycznych informacji finansowych do prospektu, o którym mowa
w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. wykonującym
dyrektywę 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie informacji zawartych w
prospektach emisyjnych oraz formy, włączenia przez odniesienie i publikacji takich
prospektów emisyjnych oraz rozpowszechniania reklam;
• weryfikacja pakietów konsolidacyjnych;
• potwierdzenia spełnienia warunków zawartych umów kredytowych na podstawie analizy
informacji finansowych pochodzących ze zbadanych przez daną firmę audytorską
sprawozdań finansowych;
• usługi atestacyjne w zakresie sprawozdawczości finansowej dotyczącej ładu
korporacyjnego, zarządzania ryzykiem oraz społecznej odpowiedzialności biznesu;
• usługi polegające na ocenie zgodności informacji ujawnianych przez instytucje finansowe
i firmy inwestycyjne z wymogami w zakresie ujawniania informacji dotyczących
adekwatności kapitałowej oraz zmiennych składników wynagrodzeń;
• poświadczenia dotyczące sprawozdań lub innych informacji finansowych przeznaczonych
dla organów nadzoru, Rady Nadzorczej lub innego organu nadzorczego spółki lub
właścicieli, wykraczające poza zakres badania ustawowego i mające pomóc tym organom
w wypełnianiu ich ustawowych obowiązków
Świadczenie usług, o których mowa powyżej, jest możliwe jedynie w zakresie
niezwiązanym z polityką podatkową badanej jednostki, po przeprowadzeniu przez
Komitet Audytu oceny zagrożeń i zabezpieczeń niezależności, o której mowa w art. 69-73
Ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz
nadzorze publicznym.
>Oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego
99